Vážení zájemci o studium,
informace a rozvrhy s předměty pro vstup do výuky najdete: Zde.
V rámci projektu Erasmus Motivation + Talent = Success, na kterém v letošním roce Gymnázium F.M.Pelcla pracuje, nechybí ani tak žhavá témata, jakými jsou např. migrace a začlenění lidí z jiných etnik do vzdělávacího systému. Pochopit, jak se cítí člověk, který ničemu nerozumí, si mohli vyzkoušet studenti kvarty, kvinty a sexty v posledních školních dnech, kdy si pro ně jejich spolužáci pocházející z Vietnamu a Arménie připravili netradiční hodiny.
Když se před tabuli v kvintě postavil Mishel Khurshudyan a spustil plynnou arménštinou, studenti vyzkoušeli všechny známé jazyky, které u nás studují, zda by se jim nepodařilo Mishela zlomit, ale ten se držel svého rodného jazyka celých 40 minut výuky. Naučil své o rok starší spolužáky představit se, napočítat do pěti a pojmenovat v učebně základní objekty. Nejvíce legrace si všichni užili při skládání vlaštovky podle návodu v arménštině doprovázeného výraznou gestikulací.
Jak vše na konci hodnotili studenti? Lenka: „Cítila jsem se hloupě, že ničemu nerozumím, ale pomáhalo mi vědomí, že ostatní jsou na tom stejně.“ Lucas: „Připadal jsem si jak na hodině fyziky. Tam se sice mluví česky, ale taky nerozumím ani slovu.“
Porozumění není jen o jazyku, matoucí mohou být i pravidla, která na člověka číhají, když přichází do jiného prostředí - z domu do školy či z jedné školy do druhé. Experiment ukázal, že ve třídě okamžitě vzrostla míra spolupráce - kdo pochopil, ihned začal pomáhat ostatním. Zajímavě vypadalo i závěrečné přezkoušení - studenti předstupující před tabuli ani nečekali na nesrozumitelné otázky, ale rovnou vychrlili vše, co si z hodiny zapamatovali. Pro nás učitele z toho plyne, že bez ohledu na to, jak nám se zdá zadání písemky jednoznačné, studenti ve stresu pod ním čtou úplně něco jiného.
Věříme, že poslední hodiny letošního školního roku studenty nejen pobavily a poskytly jim náhled na jiná etnika, ale především přispěly k porozumění a větší míře tolerance pro reálný život mimo školní lavice.
Mgr. Milena Lockerová